Wat goed dat je zelfverzekerder wilt worden. Door minder onzeker over je uiterlijk, je prestaties of bijvoorbeeld je toekomst te zijn, wordt je leven een stuk leuker! Wij hebben op deze pagina’s een aantal tips verzameld die we je graag willen meegeven.

Het eerste dat we je echt willen meegeven is dat het niet raar is dat jij onzeker bent. Vooral in die leeftijd dat je naar de middelbare school gaat. Dat komt omdat je je in deze leeftijd meer gaat richten op en meten aan leeftijdsgenoten, omdat je bij de ontwikkeling van je eigen ik, identiteit, je jezelf meestal gaat vergelijken met anderen, het starten op een nieuwe school kan soms onzekerheid veroorzaken en dan is er ook nog dat puberbrein dat in ontwikkeling is. En die ontwikkeling van het puberbrein gaat niet bij iedereen tegelijk op dezelfde manier. Dus verschillen jongeren ook nog best veel van elkaar. Dat geldt niet alleen voor het brein. Ook het lichaam ontwikkelt zich in een eigen tempo. 

Overigens, bijna iedereen is wel eens onzeker. Ook de mensen waar jij het misschien niet van zou verwachten. Dat kan over van alles zijn. Sommige mensen zijn onzeker over hoe ze er uit zien, terwijl anderen zich onzeker voelen over hun toekomst. Bijna iedereen kent daarom het gevoel van onzeker zijn wel. Dat heb je waarschijnlijk ook voorbij zien komen bij de voorlichter in de les van Buro PUUR. Zij voelde zich ook een periode erg onzeker over zichzelf. Het probleem bij haar was dat ze het niet deelde met andere mensen. Ze sprak er niet over. Maar daar schoot ze uiteindelijk helemaal niks mee op.

Iedereen kent het gevoel dus! Daarom is het helemaal niet vreemd om het hier eens over te hebben met bijvoorbeeld vrienden, ouders of misschien wel je mentor, vertrouwenspersoon op school of die ene docent waar jij een klik mee hebt. Overigens weten gymdocenten ook vaak veel hierover.

Door zelfverzekerder te zijn denk je positiever over jezelf. Dit zorgt ervoor dat je positieve emoties ervaart. Als jij jezelf echt niet oké vindt en jij merkt dat je daardoor echt niet lekker in je vel zit, weet je door onze les wat je moet doen. Hulp vragen! 

Hulp vragen kan voor jou ook betekenen om gewoon eens te praten met iemand die dicht bij je staat. Dit kan bijvoorbeeld één van je ouders, een goede vriendin, een zus of je mentor zijn. Toch kan die hulp soms niet genoeg zijn. Dan heb je misschien wel professionele hulp nodig. Daar helpen wij jou graag mee op weg!

Er bestaan namelijk verschillende trainingen die jou helpen om beter in je vel te zitten, weerbaarder te zijn en positiever over jezelf te denken. Via de zoekterm 'weerbaarheidstraining' kun je trainingen bij jou in de buurt vinden. Informeer bij jouwggd.nl naar een training bij jou in de buurt. Of vraag op school welke trainingen er zijn. 

Ga eens naar de bieb, zoek eens in de boekenkast van je ouders of vrienden, speur op internet of vraag eens voor boekentips aan docenten die jij tof vindt rondom dit onderwerp. 

Pestweb heeft ook een aantal tips voor je, zoals de tips hieronder.

  1. Let op je houding. Houd je rug recht en je voeten op de grond. Je zult merken dat je je daardoor al sterker voelt.
  2. Probeer je zelfverzekerder te voelen door op een (vecht)sport te gaan en doe dingen waar je blij van wordt.
  3. Kom op voor jezelf. Durf te zeggen wat je vindt, zonder te denken dat anderen je dan niet meer aardig zullen vinden.

Bepaalde hormonen geven je een sterker gevoel, dus daar wil je er meer van! Alleen al door een 'usain bold' of 'daphne schippers' lichaamshouding aan te nemen produceert je lichaam die hormonen die je nodig hebt. Dus, waarom zou je niet ieder ochtend je eigen 'bold of schippers momentje' hebben? Kost niks, je kunt het uitproberen zonder dat iemand erbij is en het werkt nog ook; doe het vaker!

Wij hopen dat je nu wat meer ideeën hebt gekregen hoe je aan de slag kan gaan met je onzekerheid. En let op: het vraagt meestal een beetje tijd. Heb je alsnog vragen of loop je ergens tegenaan? Je mag ons altijd mailen!

krachtzin 4


Buro PUUR is lid van

NAElogo  weet