Het doel van onze lessen is kinderen in nood zichtbaar maken. Door het creëren van veiligheid en kwetsbaarheid tijdens de voorlichting verlagen we de drempel voor leerlingen om hulp te vragen. De voorlichters van Buro PUUR gaan verder dan het vertellen van hun eigen verhaal. Verbinding maken met leerlingen én optimaal signaleren staan centraal. Voor school dé manier om leerlingen veel van elkaar te laten leren.

Met ruim 10 jaar ervaring in het onderwijs heeft Buro PUUR lessen ontwikkeld die zich kenmerken door:

Interactief
Onze interactieve les betekent ook inspelen op wat er is op dat moment in deze klas. En daardoor kan in de ene klas het onderwerp pesten meer aan bod komen en in de andere klas bijvoorbeeld het onderwerp afvallen. We werken graag met de eigen ervaring, beeld- en filmmateriaal, metaforen en oefeningen.

Openheid en kwetsbaarheid voorlichter
Door de getrainde manier van les geven stellen de voorlichters zich open op.

Dankbaarheid
We verbazen er ons telkens weer over hoe fijn leerlingen het vinden hun verhaal over zichzelf of over hun vriend(in) in de klas te delen. In woorden, lichaamstaal of door het op te schrijven.

98% van de leerling vindt dat andere kinderen onze les ook moeten hebben
Door onze evaluatieformulieren kunnen we niet alleen meten wat leerlingen van onze les vinden. Leerlingen krijgen ook de ruimte iets over zichzelf of de ander aan te geven.

Inhoud.
De voorlichtingsles bevat onder andere de volgende onderdelen:

  1. Introductie ervaringsdeskundige
  2. Welke vragen hebben leerlingen?
  3. Hoe krijgt iemand een verslaving, eetstoornis, etc?
  4. Hoe komt iemand er weer uit?
  5. Waarom is hulp vragen nog niet zo makkelijk?
  6. Welke soorten hulp zijn er? Informatie uitdelen
  7. Evaluatieformulier
  8. Afsluiting

 

 

 


'Het was voor het eerst dit jaar dat de hele klas een uur lang stil en serieus was. Ik denk dat dit voldoende zegt over de gastles.

Het was een eyeopener.

Het persoonlijke verhaal maakte het interessant om naar te luisteren.

De mensen in de klas werden goed bij het verhaal betrokken, het was niet langdradig, en het was pakkend verteld.

Het was een wake-up call. Het verhaal had een goede opbouw, waardoor je het echt goed gaat begrijpen. Ik denk dat hiermee echt mensen worden geholpen.

Er zouden meer lessen als deze moeten worden gegeven, waarin andere problemen die tieners hebben worden behandeld.

In deze les werden veel dingen bespreekbaar gemaakt.

De les was duidelijk door de voorbeelden die werden gegeven.

Mensen konden zich goed inleven in de verhalen doordat er werd verteld vanuit eigen ervaringen.

Sommige mensen hebben een duwtje in hun rug nodig om te praten over hun gevoelens. Dat kregen ze in deze les.

Doormiddel van deze les ga je inzien dat hulp zoeken niet erg is maar juist belangrijk.

Ik herkende mezelf er heel erg in.

Het is goed dat leerlingen niet verplicht zijn om hun eigen verhaal te delen.

Ik snap nu, door dit verhaal, dat het beter is om dingen te delen in plaats van het voor jezelf houden.

Ik vond het fijn dat er antwoorden werden gegeven op onze vragen.

Het is super fijn dat er over dit onderwerp werd gepraat, omdat sommige mensen zich er beter door gaan voelen.

Ik heb na deze les meer begrip voor mensen met een eetstoornis.

Ik vond de les erg informatief, het was anders dan ik had verwacht.

Dit is een belangrijk onderwerp.'

reacties van leerlingen

Publicaties

Buro PUUR heeft handleidingen, signalenkaarten, posters en inspiratiekaarten

HL professionals voorpagina

Handleiding voor ouders en broers/zussen

3de druk handleiding voor ouders voorpagina